Tuesday, December 17, 2013

Cara nak cek telefon Samsung anda original atau tiruan

Assalamualaikum wbt.

entri kali ini aku percaya kebanyakan orang ramai yang tahu pasal ni. tapi aku saje baru nak buat entri pasal ni. sebenarnya haritu masa dekat kolej, ada member aku bising yang phone dia selalu jammed. selang beberapa bulan lepas itu, aku rasa nak tulis pasal phone tersebut. ya, member aku pakai Samsung.

kalau Samsung ini, seingat aku menurut abang aku ajar dulu, nak cek ori ke tidak adalah beberapa langkah. kalau tanya inche Google, nescaya dia boleh kasi banyak jawapan sampai korang rambang mata tak tahu nak klik link yang mana. aku just nak share salah satu method yang common.


  • dial *#0*#
  • nanti akan keluar macam ni
 bila dah keluar macam yang diatas, sila klik pada sensor button.

  • seterusnya, paparan begini akan muncul pada skrin phone anda


klik pada image test
  • seterusnya, paparan sebegini akan menyusul
gambar anjing seperti di bawah : set original (1st class)


gambar hand phone :set Korea/Taiwan (2nd class)
gambar lain-lain : set China (low class)


2 comments:

  1. Knpe fon i tak boleh nak tahu ori or tak, dah cube *#0*#tapi tak boleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. are u sure?btw, yang method kat atas tu hanya untuk Samsung phones. selain dari Samsung, tak berapa pasti boleh guna ke tak

      Delete